Terug naar homepage Ad & Trudy

Website-Ad&Trudy

Belangrijke berichten

Overzicht van beoordelingen van belangrijke campings en leveranciers


Algemeen:

Na rijp beraad heb ik gemeend om onze bevindingen te delen over campings en leveranciers.

We hebben ondervonden dat sommige campings en leveranciers het niet zo nauw nemen met de bediening van hun klanten of zich niet houden aan afspraken die met de klant zijn gemaakt.

Deze pagina is uitsluitend bedoeld om anderen te informeren van onze bevindingen.


1) Camping Raco in Benidorm. We hebben ondervonden dat het een erg dure, grote, gedateerde, maar schone camping betreft.

Het is een camping die elke winter vol staat met overwinteraars, veelal met de Engelse, Nederlandse, Scandinavische nationaliteit. Het is ook een camping die op de een of andere manier ieder jaar duurder wordt. Zich vaak niet houdt aan de Europese  regels m.b.t. het kopieren van paspoorten, vooraf betalen van het stageld en als je uiteindelijk korter staat dan gepland wordt veelal geen geld terug gegeven  Als je niet doet wat ze zeggen/eisen kan je direct vertrekken. Enige ruimte voor overleg is er niet. Bovendien is er erg veel wisselend management, waardoor iedere keer weer andere regels worden ingevoerd met vaak een verborgen kostenverhogend effect.

De camping bevindt zich op loop/fietsafstaand van de zee met veel eettentjes, winkeltjes in de omgeving die vaak wisselen van eigenaar.


2) Camper de Luxe uit Rogat. Het is een verhuurbedrijf dat naast eigen campers ook campers van andere eigenaren verhuurt aan haar klanten. Wij kwamen er mee in aanraking via vrienden van ons die daar hun camper een paar jaar hadden verhuurd en tevreden waren. Gezien de hoge kosten van een camper leek ons dat idee een mogelijke oplossing voor ons. We hebben daar eerst een positief gesprek gehad met de eigenaar. Toen deze zag dat we interesse hadden, kreeg deze plots haast en wilde op zeer korte termijn onze camper in Malaga hebben om daar te verhuren om een probleem van hem op te lossen. Na overleg thuis besloten we het eenmaal te proberen als proef. We hebben toen we met Camper de Luxe in zee gingen vooraf duidelijk afgesproken dat wij met onze camper vanaf eind december wilden overwinteren in Spanje en de camper daarvoor eind december wilden ophalen in Malaga.

Direct daarna hebben wij onze camper binnen en buiten spik en span schoon gemaakt en gepoetst, waarna onze camper begin september 2016 door Camper de Luxe werd opgehaald. We hebben toen samen met de medewerker van Camper de Luxe de camper zowel binnen als buiten gecontroleerd op schades en de aanwezige beschadigingen vastgelegd in een overdrachtsdocument. We hebben verder met Camper de Luxe afgesproken dat de opbrengst van de verhuur verdeeld zou worden volgens de regeling: 30% Camper de Luxe en 70%  voor de eigenaar. Dat klonk ons toen redelijk in de oren. Later bleek dat het transport naar Malaga, die Camper de Luxe wilde, wel door ons betaald moest worden, surprise!!

In december hoorden wij van Camper de Luxe dat een van de huurders al weken daarvoor schade had gemaakt, maar dat de schade mee zou vallen.


Toen we de camper eind december in Malaga ophaalden, bleek er van alles mis te zijn, want:

.-  de gemelde schade was veel groter dan ons was verteld en viel niet mee. De huurder was met de achterkant van de camper tegen een paal gereden en de      linker achterkant was zowel binnen als buiten flink beschadigd en voorlopig afgeplakt met tape..  

- Verder had men de camper met deze schade in de afgelopen periode gewoon doorverhuurd.

- Er bleken tijdens de verhuur ook een aantal zaken in de camper beschadigd of vernield te zijn, zoals:

  - Bij een storing van de TV-schotel heeft men de openstaande TV-schotel handmatig dicht gedrukt waardoor het schotel mechanisme en de besturing      zodanig beschadigd was dat deze later vervangen moesten worden.

  - toen men tijdens de verhuur de sleutel niet uit het startslot kreeg, heeft men het beveiligings mechanisme van het slot maar gedemonteerd. Even het      handboek van de camper raadplegen was niet gebeurd.

  - bij een van de ramen was het rolgordijn beschadigd en met tape afgeplakt

  - het slot van de camperdeur was zodanig beschadigd dat deze van buitenaf niet meer afgesloten worden. Men kon nog alleen de camper van binnen      afsluiten en dan via de autodeuren de camper verlaten en naar binnen komen.  .


Kortom, het was een grote teleurstelling en we kregen weinig of geen hulp vanuit Camper de Luxe bij het oplossen van deze problemen. De inname en uitgifte van campers in Malaga werd geregeld door één persoon met relatief weinig technische kennis en hulpmiddelen. Deze zette de camper, indien niet verhuurd, gewoon voor zijn huisdeur en niet op een afgesloten terrein, zoals beloofd. De taak van deze persoon bleek alleen te bestaan uit het schoon maken van de campers en het uit te geven, maar er werd weinig of niets gerepareerd.

Later bleek bij navraag bij Camper de Luxe, dat ook in Alicante en Barcelona op gelijke wijze werd verhuurd. Als er iets kapot ging werden de campers gewoon verder verhuurd. Alleen schades die de uitgiften konden verhinderen werden met spoed, en vaak alleen provisorisch, hersteld door bedrijven in de omgeving. Hiervan op de hoogte, besloten wij, erg teleurgesteld en boos,  niet verder van de diensten van Camper de Luxe gebruik te maken en de camper mee naar huis te nemen. Na thuiskomst en de daarop volgende mailwisselingen en het moeizame telefonisch contact bleek dat Camper de Luxe de borg die de huurders hadden betaald voor voorkomende schades als “opbrengst” te zien uit de verhuur en wilde die borg in eerste instantie niet aan mij doorbetalen om het repareren van mijn schades en mijn eigen risico te compenseren. We hebben na thuiskomst vele malen geprobeerd Camper de Luxe te bewegen om deze borg aan mij te betalen. Uiteindelijk is de borg van één huurder na veel gedoe aan mij betaald. De rest van de borgen heb ik nooit gezien.

Uiteindelijk heb ik ruim 2600 € schade gehad waarvan ik slechts 1000€ gecompenseerd heb gekregen met de borg. Van de opbrengsten uit de verhuur heb ik slechts een klein deel gezien.

Onze  verhuurdroom was daarna wel voorbij en er wordt voorlopig niet meer verhuurd.

Uit bovenstaande blijkt duidelijk hoe een goed bekendstaand bedrijf als Camper de Luxe zijn klanten bij problemen in de steek laat.

Inmiddels hebben ook onze vrienden ook het contact met Camper de Luxe verbroken.


Einde verhaal.

Vervolg